CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, November 10, 2009

Layan Je...

Minggu lepas, niat dihati nak tengok wayang cerita Micheal Jackson 'This Is It'...walaupun filemnya macam dokumentari tapi disebabkan lagu lagunya, tariannya..tu pasal nak pergi tengok..tapi macamana entah sampai wayang boleh pulak berubah fikiran..nak tengok filem melayu..masa tu dah ada 2 pilihan..samada nak Papadom atau yang lagi 1 tu...last last ambik pilihan yang ke 2..beli tiket untuk hari Rabu ..lagi pun hari Rabu punya tiket murah sikit..nilah filem yang yang saya dan geng geng tengok..


Sebab pilih cerita ni pun..sejarah nya ada berlaku di Parit Raja..dan meragut 99 nyawa..baca pasal sejarah nya pun macam best je..tu boleh terus pilih filem ni..

Lembing Awang Pulang Ke Dayang merupakan sebuah filem hikayat cereka. Filem ini dijangka akan ditayangkan tahun 2008. Filem ini unik kerana berasaskan sebuah buku tulisan Cikgu Shaharom Husain yang merupakan seorang ahli sasterawan terkenal dan juga pakar sejarah negeri Johor. Kisah asal Lembing Awang Pulang Ke Dayang adalah sebuah legenda negeri Johor dan ia di katakan benar-benar terjadi pada tahun 1776 di kawasan yang kini didirikan Parit Raja, Muar. Dikatakan bahawa seperti kebanyakan legenda tragedi lain, kisah ini ada sumpahannya yang tersendiri. Sebelum filem ini di buat oleh penerbit, di katakan bahawa telah terdapat usaha untuk menghidupkan kembali kisah ini melalui teater dan drama TV. Semua usaha-usaha ini banyak menghadapi masalah, drama TV tersebut dikatakan sampai kini belum ditayangkan. Filem ini juga dikatakan menempuhi banyak halangan dan tertangguh beberapa kali.


Sinopsis

Filem ini diilhamkan dari kisah 'Lembing Awang Pulang Ke Dayang' yang merupakan sebuah hikayat di hujung kurun ke-18 yang berlaku di Johor. Ia mengisahkan pengembaraan Awang selama tiga tahun bagi menyempurnakan adat untuk mengahwini kekasih hatinya. Dalam pengembaraan Awang, dia mula memahami erti hidup dan mempelajari sejarah kebesaran keluarganya. Dia juga bertemu beberapa watak di mana dia mampu menimba ilmu, menjalin persahabatan dan menerima penghormatan. Sepeninggalan Awang, hati tunangnya Dayang cuba dicuri oleh Bachok dengan bantuan guru silatnya, Panglima Merah, bekas ketua lanun yang amat digeruni di perairan laut Melaka. Setelah menempuh pelbagai dugaan dan cabaran, Awang dianugerahkan dengan dua bilah lembing pusaka bernama Lembing Laki dan Lembing Bini. Pelayaran Awang membawanya ke pelabuhan Makasar di mana peluang memenuhi cita-citanya tersedia.


Dan juga dikatakan lembing Awang tu bergerak sendiri sehingga membunuh 99 nyawa..bila dijadikan filem, pada saya tak sehebat sejarah asalnya..walau macamana pun..elok juga dibuat filem..sekurang-kurangnya anak anak muda sekarang boleh mengetahui dan mengingati balik sejarah sejarah sesebuah tempat..nak lebih tahu lagi jom kat sini

Habis je tengok wayang pergi makan..masa ni perut masing masing dah berbunyi..macam macam lagu..jadi bila makanan sampai terus makan..dah tak ingat apa dah..dah kenyang..kawan pulak ajak pergi karaoke..layan jelah...dah puas melalak..masa balik hujan turun selebat lebatnya..nampak sangat memang suara kitaorang ni tak sedap..tapi balik tidur lagi sodap..hehe...


0 comments: